Ready to Ride

Met dit koude en natte winterweer kijken we al terug uit naar het ideale motorweer in het voorjaar.   Pin alvast de Dag van de Motorrijder vast in je agenda en kijk ondertussen ook al eens naar onze Ready to Ride opleidingen in het voorjaar.


Prioritair voertuig - nieuwe wetgeving
Prioritair voertuig - nieuwe wetgeving

Prioritair voertuig - nieuwe wetgevingVoor de prioritaire voertuigen is er nieuwe wetgeving verschenen in het Staatsblad:

01/10/2020 is een speciale dag geworden. Niet alleen hebben we plots een nieuwe regering, maar zijn ook twee zeer belangrijke wetsaanpassingen in verband met de prioritaire voertuigen van kracht gegaan.

PRiODRIVE is trots om betrokken geweest te zijn bij deze aanpassingen en onze visie te mogen geven hebben.

In 2014 ontstond de mogelijkheid voor prioritaire voertuigen om via de pechstrook te rijden, wat voorheen werd verboden.
Alhoewel iedereen het er over eens was dat dit een goede zaak was, rees wel de vraag of de pechstrook altijd wel de goede keuze is.
Wij hebben altijd afgeraden om over de pechstrook te rijden, tenzij het echt niet anders kon.  De pechstrook is namelijk ronduit gevaarlijk.
Naar aanleiding van een ongeval, zijn enkele leden van de commissie mobiliteit zich hierover beginnen te bevragen en kwam men tot de conclusie dat er wel enkele problemen waren binnen de wegcode voor de prioritaire voertuigen.  Ook PRiODRIVE werd uitgenodigd om hierover ons idee naar voren te brengen.  We zijn echt verheugd dat onze ideeën bijna volledig werden overgenomen in de nieuwe wetgeving.   Een wetgeving die zeer drastische gevolgen heeft voor de bestuurders van prioritaire voertuigen.

Onze opleidingen prioritaire voertuigen - nieuwe wetgeving zijn reeds gestart en diverse diensten werden reeds bijgeschoold.  Het besef van de gevolgen van deze wetswijziging heeft diverse diensten ook overtuigd van het nut van praktische opleidingen hierover. Zij willen natuurlijk dat hun collega's op een veilige manier en correcte manier hun opdrachten kunnen uitvoeren.
Wil je ook meer weten over de aanpassingen in de wetgeving en vooral hoe de bestuurders van prioritaire voertuigen hier mee moeten om gaan, laat het zeker niet na ons te contacteren via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Meer info over onze opleidingen voor prioritaire voertuigen is te vinden via deze link.

Meer info over de wetgeving: www.mobilit.fgov.be

 

corona code95 adr keuring

corona code95 adr keuringEén van de gevolgen van de noodmaatregelen rond het COVID19-, of coronavirus, is dat er geen opleidingen voor de vrachtwagenchauffeurs kunnen georganiseerd worden.
Vrachtwagenchauffeurs hebben echter een rijbewijs dat enkel geldig is als ze voldoende nascholing inzake de vakbekwaamheid volgen, de zogenaamde CODE95.
Ook chauffeurs die met gevaarlijke stoffen, ADR, rondrijden, zijn gebonden aan een beperkte geldigheid van deze toelating.
Als de einddatum van hun geldigheid overschreden wordt, hebben ze dus een probleem. De chauffeurs mogen dan niet meer rijden en ze kunnen zich niet in orde stellen door lessen te gaan volgen.

De overheid heeft dit probleem erkend en er een oplossing voor bedacht:

CODE95
Als een bewijs van vakbekwaamheid (code95) vervalt in de periode van de noodmaatregelen, dan wordt de geldigheidsduur van het bewijs    verlengd met 4 maanden, te rekenen vanaf de dag volgend op de einddatum van de noodmaatregelen. (Ministerieel Besluit van Mevr. Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken bevoegd voor het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken, dd. 24/03/2020)

ADR
ADR-opleidingsgetuigschriften en -scholingscertificaten voor chauffeurs en veiligheidsadviseurs die in de komende weken en maanden verstrijken, worden verlengd via het onderschrijven van het multilaterale akkoord M324 - Driver training certificates in accordance with 8.2.2.8.2 of ADR and safety adviser certificates in accordance with 1.8.3.7 of ADR (maatregel geldig tot 1 december 2020).

KEURING
Technische keuring van voertuigen
De keuringscentra in Vlaanderen zijn vanaf woensdag 25 maart 2020 opnieuw open voor

  • Autobussen en autocars met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton (categorie M2 en M3)
  • Voertuigen met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton, zoals zware vrachtwagens (categorie N2 en N3)
  • Aanhangwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton (categorie O3 en O4).


Bovenstaand vermelde voertuigen kunnen ook gebruik maken van de maatregel om de geldigheid van een keuringsattest dat verstreek na 13 maart 2020 te verlengen met 4 maanden na het opheffen van de noodmaatregelen.
Voor lichte vrachtwagens (categorie N1) waarvan het keuringsattest verstreek na 13 maart 2020 wordt de termijn verlengd met 4 maanden na het opheffen van de noodmaatregelen.
(Ministerieel Besluit van Mevr. Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken bevoegd voor het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken, dd. 24/03/2020)

Deze oplossing zou internationaal aanvaard moeten worden.
We weten allemaal dat informatie niet altijd goed doorsijpelt naar de mensen op het terrein.
Daarom werd een document in verschillende talen opgesteld dat je best als chauffeur meeneemt om voor te kunnen leggen aan de controlerende diensten.

 

 

Cadeaubon

Nog op zoek naar een cadeau en je wil iets geven waar de gelukkige echt iets aan heeft?
Geef dan wat verkeersveiligheid cadeau!


Pagina 1 van 2

© 2021 All Rights Reserved. PRiODRIVE bvba en het Belgisch instituut voor vervoers- en rijopleidingen